• Kongeåen – told- og statsgrænse 1864 – 1920

Bogen ”KONGEÅEN – told og statsgrænse 1864-1920” af Aage Emil Hansen er udgivet af Genforenings- og Grænsemuseet. Bogen er på tilbud – og nedsat fra 198 kr. til 150 kr.

KongeåenBogen giver et enestående indblik i livet omkring den ganske grænse i perioden 1864 til 1920.Det synlige bevis på Sønderjyllands adskillelse fra Danmark var først de hvidmalede grænsepæle , som senere blev erstattet af grænsesten. Uanset træ eller sten, så markerede de 1864-grænsen. De var nummereret fra nr. 1 ved Vester Vedsted til nr. 128 på den tyske side i Hejlsminde.

Selvom stenene ikke synede af meget, betød de for sønderjyderne forskellen mellem at bo i Danmark og at leve under tysk overherredømme. Hvert punkt på grænsen har sine egne historier, anekdoter og tragedier.

I bogen KONGEÅEN – told- og statsgrænse 1864-1920 tager Aage Emil Hansen læseren med på en rejse langs den gamle grænse. Han gør stop ved hver eneste grænseovergang, hvor han fortæller grænseovergangens historier og deler ud af de lokale anekdoter. Det er en enestående gennemgang af grænseområdet, og bogen giver et unikt indblik i livet omkring grænsen fra 1864 til 1920.

Bogen er tidligere udgivet på forfatterens eget forlag, men er nu to gange blev genudgivet  i en lettere revideret udgave af Genforenings- og Grænsemuseet i Christiansfeld.

Køb og bestilling

Bogen kan købes til tilbudspris: 150,- kr. på Genforenings- og Grænsemuseet i museets åbningstid.

Bogen kan også bestilles til levering med posten:

Ved hver bogbestilling pr. mail skal du tillægge et ekspeditionsgebyr på ialt 50,- kr.
    Bogen bestilles ved at fremsende en bestilling på mail med dit navn, adresse, telefonnummer og antal ønskede bøger.

Bogen fremsendes til den opgivne adresse, når betaling er indgået på museets konto.

Ved overførsel over netbank: Bankens reg. nr.: 9743 – og kontonr.: 0622834.

Bestilling af bogen sendes til info@genforeningsmuseet.dk