• KOLDING KOMMUNES KULTURPRIS 2014

Udgivet den 3. marts 2014

PRISOVERRÆKKELSE Kolding Kommunes Kulturpris 2014KOLDING KOMUNES KULTURPRIS 2014 blev uddelt den 2. marts 2014 på Dorothea-teatret i Kolding. Genforenings- og Grænsemuseet var blandt de tre nominerede til prisen. Og vandt. Et flot diplom og en stor check på 10.000 kr., samt den store ære det er, at vinde en sådan pris! Alt sammen begrundet i den store ildsjælsindsats på museet. TV Koldings klip ses her:

Nomineringen blev fra Kulturudvalgets side motiveret således:
    – I er et klart bevis på, hvordan det lange seje træk til sidst bærer frugt. Fra ingenting til flot museum på 21 år – kun ved hjælp af ildsjæle og et stærkt fællesskab.
    Med formand Kaj G. Nielsen ved roret har et stort antal ildsjæle gennem tiden været med til at stable museet på benene og sørget for at lave vedkommende og gode udstillinger for borgere fra nær og fjern. Genforenings- og Grænsemuseet lidt nord for Christiansfeld har i særlig grad betydning for folk i grænseområdet. Det samler folk fra nær og fjern og fortæller på fineste vis historien om det meget vigtige afsnit i den slesvigske danmarkshistorie om Genforeningen og det berømte kongeridt over den slettede grænse, som fandt sted den 10. juli 1920 uden for museets vinduer.
    Kulturen bryder grænser, og det er Genforenings- og Grænsemuseet om nogen garant for. Derfor er museet nomineret til årets kulturpris.