• Klassisk italiensk biltræf

Udgivet den 10. maj 2012

KLASSISKE ITALIENSKE BILER MØDES VED GENFORENINGS- OG GRÆNSEMUSEET

– af Kristian Langborg-Hansen

Lørdag den 2. juni bliver parkeringspladsen ved Genforenings- og Grænsemuseet ved Christiansfeld fyldt med flotte gamle Fiat 500-biler. Det er Fiat 500 Klub Danmark, der som del af deres årlige træf, lægger vejen forbi museet. Træffet har deltagere fra hele landet.

Fiat 500 Klub Danmark er naturligvis primært for biler af netop den model, men der bliver også plads til enkelte andre – eksempelvis en Fiat 600 og en Fiat 850 Sport Spider. Udover deres størrelse og form, som har gjort Fiat 500-bilerne til elskede klassikere, er de også kendetegnet ved at have motoren bagi.

Træffets 15 – 20 charmerende biler, som alle er mellem 40 og 55 år gamle, ankommer til Genforenings- og Grænsemuseet klokken 13:30 lørdag den 2. juni, og de kan derefter beses på museets parkeringsplads frem til klokken 14:30.

Biler og chauffører holder da deres pause i en længere tur i og omkring Christiansfeld, hvor de blandt andet skal til Christinero, Prætorius Torv og Skamlingsbanken, før de kører tilbage til deres lejrplads ved Haderslev.

Selvom turen kan synes lang i en 50 år gammel bil, så er det for mange af deltagerne blot en smuttur. De har nemlig været med i den legendariske Tour Europa, hvor de i 2007 kørte fra Danmark til Italien for at fejre lanceringen af den nye Fiat 500 på den gamle Fiat 500’s 50 års fødselsdag.

Bilerne kan ses i det sønderjyske område allerede fra fredag, hvor de om eftermiddagen ankommer til Haderslev, hvor de også overnatter frem til søndag.

Fakta:

Udstilling af Fiat 500-veteranbiler | Lørdag den 2. juni kl. 13:30 – 14:30 | Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, 6070 Christiansfeld | www.genforeningsmuseet.dk