• KANON MUSEUMSSTART PÅ SÆSON 2016

Udgivet den 3. juni 2016
    Et vue ned over salen med de mange gæster

Det er ganske vist! Vi HAR allerede haft en del museumsgæster i 2016. Både enkeltpersoner og grupper, selvom museet endnu ikke siden påske har haft en daglig fast åbningstid.. Ordrebogen rummer p.t. 40 bestilte grupper. Onsdag den 1. blev en ganske speciel dag. For første gang siden 1996 deltog vores protektor Grev Ingolf desværre ikke i museets sommeråbningsarrangement. Greveparret var forhindret, men sendte en mail med ønsket om en god udstilling og en god sommer til alle på museet. Fejret blev det også, at det i år er 21 år siden, at museet blev indviet af H.M. Dronning Margrethe, Dr. Ingrid og prinserne Frederik og Joachim. Og snart kan vi også nyde en smuk staudehave – med aflæggere fra Dronning Ingrids staudehave – som vi hentede i efteråret i Fredensborg Slotshave. Haveholdet har virkelig lagt krop og sjæl i at gøre haven indbydende til sommerens gæster. Vores dygtige kustoder, som alle er drevet af en ildsjæl, er SÅ klar og glæder sig til at komme “rigtigt” i gang. Bare 27 minutter tog det i fællesskab den 19. maj at lægge en vagtplan for 3 sommermåneder, alle week-ends i september og efterårsferien. Dagens to højdepunkter var velbesøgt. Omkring 80 personer deltog i eftermiddagens arrangement – afsløring af museets særudstilling om den 69 km lange 1920-grænse med dens spændende historie og mærkelige grænsedragninger fra Skomagerhus i øst til Siltoft ved Højer i vest og det efterfølgende foredrag om denne grænsedragning, som var en følge af afstemningerne i foråret 1920, som også førte til Genforeningen. Hans Peter Nissen, Lyngby stod bag både særudstilling og foredrag. Troels Dall, Kærmølle overrakte museet det originale flag, som vajede på flagstangen ved Kærmølle Grænseovergang ved Genforeningen i 1920 og Bente Ibenfeldt akkompagnerede dagens to sange – “Det er så køhnt – det er så dejle” og “For en fremmed barsk og fattigt”. Ekstra festligt var det, at borgmester Jørn Pedersen indvilligede i at klippe snoren til den sammenfoldede udstilling og at han dukkede op på museet med kommunens nye kommunaldirektør, Henrik Beier og præsenterede ham for forsamlingen på kommunaldirektørens første dag i jobbet! I en pause i sommervarmen nød gæsterne en forfriskning – øl eller vand – fra bryggeriet Fuglsang, mens de kiggede på haven og museets nye tilbygning. Jo, det var en GOD dag.
    Se flere billeder på museets fotogalleri-side.

Borgmester Jørn Pedersen og Kommunaldirektør Henrik Beier, som havde første arbejdsdag i kommunen, deltog i festlighederne