Indvielsen

Endelig oprandt dagen. Bestyrelsen stod sammen med dagens hovedtaler, formanden for S├©nderjyllands amts kulturudvalg, Anna Margrethe Ikast og de to blomsterpiger, bestyrelsesmedlem Peder Graasb├©lls b├©rneb├©rn, Karoline 7 ├Ñr og hendes s├©ster Johanne p├Ñ 5 ├Ñr, klar ved museumsindgangen – og ventede sp├ªndt p├Ñ Greveparrets ankomst.
Museets protektor , Hans Excellence, Ingolf, Greve af Rosenborg, havde lovet at foretage den officielle indvielse ved at klippe det r├©de b├Ñnd til den nytilbyggede og nyindrettede fl├©j. Anna Margrethe Ikast havde lovet at holde dagen festtale.
Der var blomster til b├Ñde Grevinde Sussie og Anna Margrethe Ikast, hvorefter formanden for museet, Kaj G. Nielsen p├Ñ pl├ªnen kunne byde alle velkommen. Herefter klippede Grev Ingolf den r├©de snor – og under musikledsagelse gik alle ind i den nye sal. Omkring 125 g├ªster var der – flere end bestyrelsen havde haft fantasi til at forestille sig – og flere end vi havde stole til. Men det gik. Enkelte m├Ñtte st├Ñ op.
Musikken blev leveret af to af museets gode venner som en gave til museet – komponist Bente Ibenfeldt og trompetist Karl Johann Berkwill, som til daglig er milit├ªrmusiker og kunstmaler. Han har bl.a. tegenet 4 postkortmotiver fra museet, som s├ªlges i museets reception for 20 kr. – incl. kuverter. Bente Ibenfeldt har bl.a. skrevet Hyldest til H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H. Kronprinsesse Mary – ÔÇ£Kun et kysÔÇØ, som kan k├©bes p├Ñ museet for 70 kr.
Og s├Ñ var man klar til dagens egentlige arrangement – taler, overdragelse af malerier, afsked med trofaste venner af museet – alt sammen pr├ªsenteret i en festlig ramme af sang og musik.
Kaj G. Nielsen b├©d velkommen til de mange g├ªster og gav herefter ordet til Anna Margrethe Ikast, som ved flere lejligheder havde givet udtryk for, at det var hende en k├ªr opgave. Anna Margrethe Ikast holdt en b├Ñde klog og tankev├ªkkende tale for forsamlingen og h├©stede efterf├©lgende stort bifald herfor.
En ÔÇ£tale for byggerietÔÇØ – et causeri over museets historie og ├©nske om allerede fra ├Ñr to (1996) at kunne udvide – og frem til denne festlige dag, hvor dr├©mmen endelig blev opfyldt. blev holdt af Kaj G. Nielsen .
Efterf├©lgende kunne h├ªftet ÔÇ£Pigen p├Ñ den hvide hestÔÇØ pr├ªsenteres – med en stor tak adresseret til Eli Fredskilde – Johanne Herlaks datter. Vi modtog som et driftstilskud til museet 1000 h├ªfter af Eli Fredskilde (med hendes mormors dagbogsnotater), som s├ªlges for 30,- kr. pr. stk. – Udgivelsen er st├©ttet af Alvingfonden. H├ªftet er omtalt andet sted i dette nyhedsbrev.
Formanden for udvalget bag FREJ-malerierne, Albert H├©jgaard, overdrog dern├ªst disse malerier i museets varet├ªgt. Det er almindelig kendt, at malerierne har f├©rt en meget omtumlet og usikker tilv├ªrelse. Det har siden museets indvielse i 1995 v├ªret meningen at malerierne skulle placeres p├Ñ museet – men den trange plads tillod desv├ªrre ikke dette.
Vore to musikere spillede nu et smukt potpourri over danske f├ªdrelandssange inden der blev afsluttet af Kaj G. Nielsen. I forbindelse med afslutningen blev der sagt farvel til vore gartnere Poul (85 ├Ñr) og Malene J├©rgensen (76 ├Ñr), som siden 1993 har passet museumshaven. Desuden blev der sagt farvel til bestyrelsesmedlem Lorenz Asmussen, som ├©nskede at stoppe i bestyrelsen. Han har ligeledes v├ªret med siden starten i 1993. Alle tre blev udn├ªvnt til ├ªresmedlemmer for det store arbejde, de hver is├ªr har udf├©rt. Efterf├©lgende b├©d Kaj G. Nielsen velkommen til det nye gartnerpar Mona og Viggo Nissen, som nu har overtaget det store arbejde med at passe museumshaven. Inden festlighederne kunne forl├ªgges til pl├ªnen bad N.P.Wiborg om ordet – og overrakte en gave til museet – en uniformshue, b├Ñret af en pr├©jsisk soldat under 1. verdenskrig.
S├Ñ var det endelig s├Ñ vidt, at man kunne indtage en forfriskning p├Ñ pl├ªnen i det dejlige vejr, mens bestyrelsesmedlem Leif Gr. Thomsen sad klar i museets reception til at tage imod bestillinger af st├©ttebeviser.
Det blev en rigtig, rigtig god dag – som mange endnu taler om, n├Ñr man m├©der dem rundt omkring. Dejligt.