• Hvorfor frivillig på Genforenings- og Grænsemuseet?

Udgivet den 28. september 2020

Fordi du kommer til at opleve og arbejde sammen med andre engagerede og dygtige frivillige, som netop i 2020 har oplevet en formidabel succes med mange spændende oplevelser. Alle frivillige – og deres ægtefæller – får del i de fællesoplevelser, som arrangeres for museets frivillige.

Alle kan bidrage med et eller andet – uanset om det er som museumsvært, havepilot, it-kyndig, korrekturlæser, rundviser og fortæller skoleklasser (også gerne på tysk), altmuligmand/-kvinde, rengøring, arkivhjælp, renskrift af gamle dokumenter, udarbejdelse af små skiftende billedpræsentationer (PowerPoint/DVD) af materiale fra arkivet, som ikke egner sig til at blive set i en glasmontre, men bedre opleves på en storskærm – eller andre små praktiske hverdagsarbejdsopgaver på museet.

Vi forventer intet forudgående kendskab til genforeningshistorien, men kun at du har lyst til at bruge din fritid på en god, hyggelig og måde sammen med andre museumsentusiaster, som vil gøre alt for at du skal føle dig “hjemme” i flokken af frivillige og i de mangfoldige spændende opgaver, som venter.

Vi har på trods af Coronalukning i to og en halv forårsmåneder haft et godt år indtil nu med bl.a. 4 ministerbesøg, en flot markering af Genforeningens 100 års jubilæum den 10.7., nominering til JydskeVestkystens Kulturpris i januar, museets 25- år fødselsdag og p.t. knapt 8.200 besøgende gæster.

Vi tror, at det bliver ligeså forrygende næste år, når de arrangementer, som er blevet udsat til 2021, kan gennemføres. F.eks. det royale besøg ved Frederikshøj, når bronzebåndet over vej og cykelsti og den tilhørende bronzeskulptur skal indvies.

Interesseret? Så vil vi gerne invitere dig til en informationseftermiddag den 30. september kl. 16 på museet. Send gerne en mail på info@genforeninsmuseet.dk Håber vi ses.

I luftskibshallen

Zeppelinmuseet