• Hundredeåret for Genforeningen i 2020

Udgivet den 13. maj 2013

Hundred-året for Genforeningen i 2020

Genforenings- og Grænsemuseet har igen fostret idéer. Om idéerne er gode eller dårlige må andre vurdere, men i lyset af, at der nu kun er 7 år til 100-året for Genforeningen, tænkes der allerede langsigtet på jubilæumsår 2020 af de enkelte bestyrelsesmedlemmer – men også af den samlede bestyrelse.

Museumsbestyrelsen har den holdning, at idéer skal have lov til at vokse – og de skal på sigt vise, om de kan slå rod og gro!

En af idéerne, tænkt af et bestyrelsesmedlem, lyder – Mon det til den tid vil være muligt at formå Kongehuset til at deltage – med HKH Kronprinsen i spidsen for en kongelig ekvipage i et nostalgisk ridt over den slettede grænse – på en hvid hest? I 2004 viste HKH prinsesse Benedikte jo, at det var muligt med kongelig karetkørsel fra Christiansfeld til Genforenings- og Grænsemuseets P-plads, da Kongealléen skulle indvies.

En anden idé kommer fra en museumsven og forfatter fra Værløse. Han har foreslået at vi sammen udgiver et lille bogværk med ham som medforfatter. Det er selvfølgelig ikke her, at indholdet i idéen skal røbes, men rent faktisk holdt vi et møde herom på museet den 14. maj – over en kop kaffe og en honningkage…..

En tredie af idéerne lyder: Ville det være en idé med et friluftsspil om Genforeningen og tiden omkring denne i jubilæumsugen i 2020? Man kunne forestille sig et Genforeningsspil henlagt til Frederikshøj – eller til Genforeningspladsen i Christiansfeld. Med få trafikomkørsler og velvillige myndigheder, vil der disse to steder være mulighed for at at skabe den nødvendige ro og en god ramme for et sådant spil. Oven i købet måske som musical, hvor de gamle genforeningsmelodier vil kunne genkendes? Måske sidder der et eller andet sted i vores lokalområde en forfatter- eller komponist med de rigtige idéer hertil? – Og måske er der også potentielle skuespillere og sangere, som gerne vil gøre forsøget?

Tankerne er tænkt – men ét står helt klart. Genforenings- og Grænsemuseet har desværre ikke mulighed for at løfte dette sidste forslag – andre må til. Men tanken ER nu tænkt og serveret. Vær så god!