• Historisk løbe-, trave,- gå- og “lunte”tur

Udgivet den 4. juni 2013

Søndag den 9. juni 2013 – kl. 10 sker det!

Dagen, hvor det ”historiske” løb for motionsløbere og -vandrere afvikles med mulighed for at få genopfrisket den del af danmarkshistorien, som handler om Genforeningen.

Arrangementet er åbent for alle. Løbere af alle slags, motionister, stavgængere, kapgængere, vandrere, familier med børn, børnebørn, hunde og barnevogne. Alle er velkomne – også til at være med i almindeligt søndagshyggeturs-slentretempo, hvor der kan samles appetit til frokost– samtidig med at man får en på ”opleveren”.

Løbet skydes i gang af Borgmester Jørn Pedersen denne søndag i juni måned kl. præcis 10 på pladsen foran Genforenings- og Grænsemuseet. Der er to ruter på henholdsvis 2,7 og 6,0 km, som udgår fra Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, 6070 Christiansfeld.

Undervejs er der indlagt spørgsmål ved de historiske poster. ”Risikoen” ved at svare rigtigt på posternes spørgsmål er højst, at man kan vinde en af de mange flotte præmier, som flere af byens handlende har sat på højkant til de forhåbentlig mange historieinteresserede løbere, motionister og -familier

Vel hjemkommet fra løb eller travetur er der mulighed for at købe en grillpølse og få slukket tørsten. Den gamle Grænsekro tilbereder nemlig lækre pølser på grill på museets P-plads.

Der kan parkeres på både kroens P-plads og på pladsen syd for Genforenings- og Grænsemuseet.

Startgebyret – incl. en museumsbillet til Genforenings- og Grænsemuseet – er på beskedne 35 kr. for voksne. Børn mellem 10 og 15 år betaler 10 kr. – og børn under 10 år deltager gratis ifølge voksne.