• HISTORISK LØBE-, TRAVE-, LUNTETUR

Udgivet den 15. maj 2014

løblogoSøndag den 1. juni 2014 sker det igen!
    Dagen, hvor det ”historiske” løb for hele familien – uanset om man er til motionsløb eller luntetur -afvikles for 3. gang med mulighed for at få genopfrisket den del af danmarkshistorien, som handler om 1864 og Genforeningen.
    Arrangementet er åbent for alle, som gerne vil bevæge sig – og som bonus få en naturoplevelse i tilgift. Motionister, stavgængere, kapgængere, vandrere, familier med børn, børnebørn, hunde og barnevogne. Alle er velkomne – også til at være med i almindeligt søndags-hyggeturs-slentre-tempo, hvor der kan samles appetit til hjemmefrokosten – eller en lækker grillpølse over lidt familiehygge ved den åbne grill ved museet – samtidig med at man får en på ”opleveren”. Kort sagt: for ALLE, som kan lide frisk luft og en sjov oplevelse.
    Løbet skydes i gang af kulturudvalgsformand Jesper Elkjær denne søndag i juni måned kl. præcis 11:00 på pladsen foran Genforenings- og Grænsemuseet. Der er to overkommelige ruter på henholdsvis 2,6 og 6,0 km.
    Undervejs er der indlagt spørgsmål ved de historiske poster. Alle tilmeldte udstyres med et svarkort. ”Risikoen” ved at svare rigtigt på posternes spørgsmål er højst, at man kan vinde en af de mange flotte præmier, som flere af byens handlende har sat på højkant til de forhåbentlig mange historieinteresserede løbere, motionister og familier
    Vel hjemkommet fra løb eller travetur er der mulighed for at slukke tørsten og købe en grillpølse, som personale fra Den gamle Grænsekro står klar med.

Startgebyret – incl. en museumsbillet til Genforenings- og Grænsemuseet – er 35 kr. for voksne. Børn mellem 10 og 15 år betaler 10 kr. – og børn under 10 år deltager gratis ifølge voksne.
    Overskuddet fra løbet går ubeskåret til driften af Genforenings- og Grænsemuseet.