• Historieundervisning med farveblyanter

Udgivet den 5. november 2011

Malebogens forside

Genforenings- og Grænsemuseet udgiver nu genforeningshistorien i børnehøjde, nemlig en male- og fortællebog for store og små om Genforeningen 1920, hvor farveblyanter og læs-let-tekster er en del af den taktik, der kan være med til at skabe øget historieinteresse hos de mindre og lidt større museumsgæster.

Mød tegneren og forfatteren samt dommerpanelet – en håndfuld farve-læggende elever fra Christiansfeld skole – som efter en kort introduktion i farvelægningsteknikker af tegneren – selv skal i gang med at læse og farvelægge male- fortællebogen for at kunne bedømme den. Det sker på Genforenings- og Grænsemuseet torsdag den 10.11.2011 kl. 14.30, hvor alle er velkomne.

Det er Leif Gr. Thomsen, tidligere bestyrelsesmedlem på Genforenings- og Grænsemuseet, i det daglige nu kontaktperson og guide for museets mange besøgende grupper, som for museet har tegnet og skrevet sig igennem Genforeningens historie – med en nem tilgang til denne – og med klar adresse til det lidt mindre publikum.

Forfatteren og Genforeningsmuseet håber, at man med dette nye tiltag om, hvordan det har været at leve i Sønderjylland under tysk herredømme og hvorfor genforeningen betød så meget for så mange, kan øge den generelle historiebevidsthed hos denne målgruppe.

Leif Gr. Thomsen mener bl.a., at det er nødvendigt at kende sin fortid for at kunne forstå sin nutid – og dermed være forberedt på fremtiden – og han minder om teksten på en genforeningsplakat fra 1920, som udtrykker folkenes ret til selvbestemmelse – som absolut ikke er nogen selvfølge.

”Genforeningen 1920 – en historisk fortælle- og malebog for familiens store og små” er en oplagt gaveidé til familiens mindste fra forældre og bedsteforældre, som naturligvis også gerne må læse op af hæftets ledsagende tekster.

I dagens glade anledning er der gratis adgang på Genforenings- og Grænsemuseet for alle fra kl. 14.00 til 17.00.