• Historien om 1864-grænsen – genfortalt

Udgivet den 9. marts 2014
    Den gamle Grænsekro ved Frederikshøj var dansk toldsted

Bogen ”KONGEÅEN – told og statsgrænse 1864-1920” udgives den 14. marts 2014 på Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, 6070 Christiansfeld under overværelse af bl.a. H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og Grevinde Sussie.
    Du er velkommen til at deltage ved bogudgivelsen – som starter kl. 14, hvor bl.a. Koldings borgmester Jørn Pedersen vil give bogen og museet et par ord med på vejen, inden du får mulighed bl.a. for at møde forfatteren – og lejlighed til at købe en signeret bog med hjem – til introduktionspris!

Bogen giver et enestående indblik i livet omkring den ganske grænse i perioden 1864 til 1920.Det synlige bevis på Sønderjyllands adskillelse fra Danmark var først de hvidmalede grænsepæle , som senere blev erstattet af grænsepæle af sten. Uanset træ eller sten, så markerede de 1864-grænsen langs Kongeåen. De var nummereret fra nr. 1 ved Vester Vedsted til nr. 128 på den tyske side i Hejlsminde.

Selvom stenene ikke synede af meget, betød de for sønderjyderne forskellen mellem at bo i Danmark og at leve under tysk overherredømme. Hvert punkt på grænsen har sine egne historier, anekdoter og tragedier.

I bogen KONGEÅEN – told- og statsgrænse 1864-1920 tager Aage Emil Hansen læseren med på en rejse langs den gamle grænse. Han gør stop ved hver eneste grænseovergang, hvor han fortæller grænseovergangens historier og deler ud af de lokale anekdoter. Det er en enestående gennemgang af grænseområdet, og bogen giver et unikt indblik i livet omkring grænsen fra 1864 til 1920.Bogen er tidligere udgivet på forfatterens eget forlag, men den genudgives nu i en lettere revideret udgave i samarbejde med Genforenings- og Grænsemuseet i Christiansfeld den 14. marts 2014.Datoen for udgivelsen er ikke tilfældig; på den dag er det nemlig 150 år siden, at toldposterne på den tyske side af grænsen blev oprettet.Bogens vejledende udsalgspris vil efter introduktionen den 14.3. være 198,- kr., og den kan købes direkte fra Genforenings- og Grænsemuseet – bestilles på info@genforeningsmuseet.dk – eller på museet, når du besøger os. Forventeligt også hos førende boghandlere i løbet af kort tid.

Bogens udgivelse er støttet økonomisk af Berdiin Olsens Fond, Ingrid Jensen, Hans og Ingrid Jensens Fond, Forsikringsselskabet Sønderjylland øst g/s Fond.