• Hestesko og marked…

Udgivet den 2. august 2015

EN HESTESKO TIL MUSEET – VÆRS´GO
    Genforenings- og Grænsemuseet fik i forleden, da der blev afholdt marked på pladsen foran museet overrakt en hestesko, som har siddet på den hvide hest den 10.7.1920, da den bar kongen over den slettede 1864-1920 grænse ved det symbolske genforeningsridt ved Frederikshøj – lige uden for museets vinduer.
    Hesteskoen blev overrakt af Theodor Munch Knudsen, Nordborg, som for nogle år siden fik den til sin fødselsdag af den oprindelige ejer Thorkild Balslev Clausen, Ålborg. Han kan hele historien om hesteskoens lange vej til  Genforeningsmuseet. Hesteskoen vil kunne ses i museets samlinger fra uge 32.
    Museet havde i øvrigt omkring 50 betalende gæster i løbet af dagen.

MARKEDSDAG PÅ MUSEET
    45 kræmmere pakkede fra tidlig morgenstund deres mange fine salgsvarer ud. Vejret var godt – og kunderne mange. Kræmmerne var overvejende tilfredse med omsætningen – men med vejret i særdeleshed. Rigtig mange har allerede meldt sig til næste års marked for at få deres favoritplads igen!  Et uheld på motorvejen ledte i mange timer den lange kø af motorvejsbilister forbi museet og flere valgte at indlægge en pause på markedet.

For børnene var der arrangeret gratis spil med bl.a. en karamel-kastmaskine på museets græsplæne. Alle spil udtænkt og fremstillet af Leif Gr. Thomsen og fru Solvej, som  havde en herlig dag sammen med de mange børn og deres forældre. For andre blev plænen en slags “helle” i  markedsbesøget, hvis man da ikke valgte at indlægge pausen med en af Den gamle Kro´s lækre grillpølser, som kromanden havde travlt med at grille.

På 9 ture kørte Andreas Brøchner fra Lillegårdens Karétkørsel knap 200 børn og voksne rundt på en næsten 30 minutters rundtur i det kulturhistoriske område. Kustode Kate Heiby fra museet kørte med som kyndig guide og kommenterede undervejs de historiske steder. Ingen var i tvivl, når hestevognen kom retur, for klapsalverne til kusk og guide var mange – hver gang.

En glad formand har modtaget en bagsko fra den hvide hest