• Har du en god idé til 2020?

Udgivet den 4. maj 2016

2020 – hundrede-året for Genforeningen – nærmer sig med hastige skridt – og planlægning på mange niveauer er allerede igangsat.

I 2010 – i 90-året for Genforeningen – fejrede Genforenings- og Grænsemuseet sammen Lokalhistorisk Arkiv, Christiansfeld, Handelsstandsforeningen, Christiansfeld og Menighedsrådet ved Tyrstrup Kirke den historiske dato – 10. juli. Et brag af en fest. Understøttet økonomisk af Kolding Kommune – med deltagelse af museets protektor H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og hustru, Grevinde Sussie – og med bl.a. kulturminister Bertel Haarder som festtaler, koncert med et militærorkester, friluftsgudstjeneste på Genforeningspladsen i Christiansfeld ved biskop Søren Lodberg Hvas, Ålborg, sønderjysk pølsebord på Den gamle Grænsekro og meget andet. Og der er selvfølgelig ingen tvivl om, at der naturligvis skal fejres igen i 2020 – 100-året for Genforeningen.

Hvis du/I har gode idéer til festligholdelse af Genforeningen hen over året 2020 og på den egentlige 100-års dag – 10.7.2010 både i Kolding Kommune generelt – men selvfølgelig også lokalt omkring Genforenings- og Grænsemuseet og Frederikshøj, hvor H.M. Kong Christian X red over den slettede grænse – så vil vi med tak tage imod disse gode idéer på vores mail – info@genforeningsmuseet.dk

Kong Christian X rider med lille Johanne på den hvide hest forbi gendarmboligerne et par hundrede meter syd for Genforenings- og Grænsemuseet