• Grænsestien trimmes…

Udgivet den 21. september 2014

Genforenings- og Grænsemuseets 500 meter lange sti – “Grænsestien” – langs med den gamle 1864-1920 grænse blev indviet i 2010. Den bruges flittigt af museets gæster, geocachere, motionister, hundeluftere og de tohjulede lokale, når de har brug for en genvej. Men stien har længe trængt til lidt naturpleje. Græsset skal slås, buskene skal beskæres og træer, som er væltet ind over det lille grænsevandløb, skal fjernes. Det har mange reageret på – bl.a. også Karsten Faaborg fra Christiansfeld Multiservice. Han har derfor henvendt sig til museet med et tilbud om at trimme og vedligeholde stien for bestyrelsen – henover efteråret – og uden beregning – alene for den gode museum-idé s skyld – og for derved at vise sin støtte til museets frivillige og museets historieformidling på dette historiske sted.

I øvrigt er Karsten Faaborg næsten en del af grænsens historie. Han bor på sin fædrene gård – få hundrede meter fra Genforenings- og Grænsemuseet. Gården ligger på den – dengang – tyske side af grænsen. Karsten Faaborgs grandonkel, Niels Christian Faaborg, deltog som dansksindet sønderjysk krigsdeltager i 1. verdenskrig på tysk side. Han vendte ikke hjem – men døde på et krigslazaret den 15. april 1918 af lungehindebetændelse i Lithauen, hvor han blev begravet.

Karstens farfar, Theodor J. Faaborg, legede som dreng oppe ved det tyske toldsted. Her oplevede han meget. Det har han inden sin død fortalt om på et bånd, som er blevet overspillet på CD, så hans beretning nu igen kan købes på Genforenings- og Grænsemuseet.

Karsten i gang med buskrydderen