• Gløggen og småkagerne slog da til…

Udgivet den 15. december 2016

81 mennesker tog imod Genforenings- og Grænsemuseets invitation den 14.12. kl. 15 til at synge julen ind. Så mange kom, at museets P-plads var fyldt næsten op, at der ikke var sanghæfter nok – og at der måtte sættes flere stole frem. Men gløggen, brunkagerne og pebernødderne slog heldigvis til!
    Forventningen til en god eftermiddag blev “tændt” hos de fremmødte, da Bente Ibenfeldt forud for sangeftermiddagen spillede sit julepotpourri.
    Flere gæster kom for at forudbetale deres støttemedlemsskab. Nogen kom for at høre og synge igen, som de gjorde den 1. december på Kolding Bibliotek, da Bente Ibenfeldt og Kaj G. Nielsen deroppe havde et lignende julearrangement.
    Tre gæster havde gaver med til museets udstilling. Bl.a. modtog museet en klædebørste fra genforeningstiden med børsterne sat som Dannebrog. To årgange af tyske propagandatidsskrifter fra 1. verdenskrig og et bæger fra et tysk krigsskib, var også blandt gaverne.
    Eftermiddagens repertoire bestod som i fjor af 15 af julens dejligste sange og salmer, som Bente Ibenfeldt akkompagnerede. Kaj G. Nielsen bandt eftermiddagens sangskatte sammen med små fortællinger om bl.a. barndommens jul, traditioner, kæmpende soldaters selvbestaltede våbenhvile i Flandern i julen 1914 – en DMI vejrprognose for de tre vintermåneder – og julemandens hæsblæsende juleaften, hvor han skal nå at besøge 967,7 husstande pr. sekund.
    Deltagerne afsluttede sangeftermiddagen med at rejse sig – og synge “Dejlig er Jorden” – og dermed var julestemningen i hus!
    Genforenings- og Grænsemuseets bestyrelse ønsker alle en skøn juletid og et dejligt nytår. Vi glæder os til at kunne “genåbne” omkring 1. april med en om-organiseret museumsudstilling i museets to nye sale.
    Foto: Jørgen Ibenfeldt