• Genforeningsskulptur og bronzebånd

Udgivet den 2. april 2021

Så er bronzeskulpturen, en kopi af scenariet den 10. juli .1920 lige på den slettede 1864-1920 grænse ved Frederikshøj, snart færdig til afsløring i juni måned 2021. Dette grænsescenarie historiegøres af billedhugger Flemming Jarle, Vejle, i bronze sammen med bronzestriben over vejbane og cykelstierne, som for turister og historieinteresserede skal markere, hvor 1864-1920 grænsen forløb. Foto af skulpturen er fra 31. marts i år og taget i Flemming Jarles atelier. Nu mangler kun ganske få efterbehandlinger af skulpturen. Bl.a. den afsluttende patinering. Skulptur og bronzebånd er blevet til i et samarbejde imellem billedhuggeren, Kolding Kommune, Hans og Ingrid Jensens Fond og Genforenings- og Grænsemuseet.

Det noget ældre foto er fra den slettede 1864-1920 grænse ved Frederikshøj, nord for Christiansfeld – et par hundrede meter syd for Genforenings- og Grænsemuseet. Det er taget fra den vestlige grøft ud mod landevejen nord for æresporten. De to (lyse) sten er kilometersten set bagfra. Den til venstre viser afstanden til Kolding og Vejle og er placeret i Danmark. Den højre kilometersten er placeret i Tyskland og angiver afstanden til Altona. Stenen i midten er en væltet grænsesten – nummer 112.