• Genforeningskirken – Tyrstrup Kirke – jubilerer

Udgivet den 4. december 2013
    Biskop Marianne Christiansen

Genforenings- og Grænsemuseet har ikke bare historien – men også historierne – fælles med Genforeningskirken, Tyrstrup Kirke, som 1. søndag i advent, 1. december 2013 kunne fejre 150 års jubilæum.

Omkring 250 mennesker var mødt op til at fejre deres kirkes 150 års jubilæum. I mange måneder i forvejen har jubilæumsudvalget ved Tyrstrup kirke arbejdet på, at få jubilæumsgudstjenesten planlagt med alt, hvad dertil hører; at få biskoppen til at prædike, få Flyverhjemmeværnets Musikkorps til at spille og operasangerinde Bettina Hellemann Munch til at synge.

Hele 2013 har af Tyrstrup kirke været udråbt som ”jubilæumsår” og mange af kirkens arrangementer har haft en eller anden form for tilknytning til kirken og dens forholdsvis ”unge” jubilæum.

Kl. 10.30 lød de sidste bedeslag og den festlige gudstjeneste kunne begynde. Den første salme, ”Gør døren høj, gør porten vid” er skrevet af N. J. Holm (1778-1845), der var præst i Brødremenigheden. Denne salme samt et par andre, har fulgt kirken fra den spæde start i 1863 og de store jubilæer fremadrettet.

Provst over Kolding Provsti, Grete Wigh-Poulsen var blandt de deltagende præster og hjalp biskop over Haderslev Stift, Marianne Christiansen og kirkens sognepræster, Annette Wiuf Christensen og Lene Thiim med at betjene menigheden ved nadverbordet.

Ved den efterfølgende sammenkomst på Brødremenighedens Hotel, fik alle inviterede gæster en gave – et smukt nummereret kors med tilhørende bånd i de liturgiske farver. Korset kan bl.a. bæres på tøjet i mange sammenhænge. I korset er lodret indgraveret TYRSTRUP – og vandret KIRKE. I centrum af korset er bogstavet R fælles for de to ord. R kan tolkes som forkortelsen af REX – altså KONGE, fortalte sognepræst Annette Wiuf Christensen, da hun afsluttede den smukke jubilæumsfest.

Genforenings- og Grænsemuseets gave til kirken i dagens glade anledning var et gavekort til en guidet rundvisning på Genforenings- og Grænsemuseet til en senere udflugt for kirkens samlede personale.