• Genforenings- og Grænsemuseets 25 års fødselsdag – og 100-året for Genforeningen – fejres MED AFSTAND 10. juli 2020

Udgivet den 5. juli 2020

Selvom Genforenings- og Grænsemuseet, som så mange andre aktører, i år har måttet aflyse flere spændende museumsarrangementer på grund af corona-krisen, så er museumsbestyrelsen fast besluttet på, at museets 25-års fødselsdag SKAL fejres.

Planerne om et nyt Genforeningsmuseum startede faktisk allerede for 27 år siden i 1993, men museets jubeldag vil være den 10. juli i år, hvor det kl. 12.00 er 25 år siden at Dronning Margrethe II, Dronning Ingrid, Kronprins Frederik Prins Joachim og Greve Ingolf sammen mange tusinde mennesker fejrede indvielsen af det lille museum, som siden har formidlet den store danmarkshistorie.

Fødselsdagen starter med blomsternedlæggelse kl. 9.20 ved den store Kongesten syd for museet. Kirsten Abild fra museumsbestyrelsen holder museets tale, hvorefter der lægges blomster. Først ved næstformand i bestyrelsen Christian Rasmussen, så ved borgmester Jørn Pedersen, Kolding Kommune og endelig ved chefen for Slesvigske Fodregiment på Haderslev Kaserne, oberst Lars Mouritsen.

Efterfølgende samles de trofaste museumsværter, museumsvenner og andre inviterede til hyggelig brunch på Den gamle Grænsekro.

Museet slår dørene op til gratis besøg  fra kl. 11 til kl. 17 med flere spændende aktiviteter.
    Dagen byder bl.a. på gratis hestevognsture i det historiske område. Hver halve time vises museets nye præsentationsvideo i den nyeste udstillingssal.

Klokken  13 inviteres til 3 bogudgivelser på Den gamle Grænsekro overfor museet. De tre udgivelser præsenteres af deres forfattere. Tyve minutter til hver udgivelse. Det drejer sig om museets jubilæumsskrift, “Genforenings- og Grænsemuseet i ORD, KLIP & BILLEDER fra april 1993 til juli 2020″, “1920-Grænsen, de SKÆVE historier” og “Fra grænsen ved Høkkelbjerg, Frederikshøj og Taps – 1895 til 1920” med enestående fotos fra bl.a. kroen og toldområdet. Desuden præsenterer Steffen Riis sit dobbeltbind om Genforeningen med 600 sider og 800  illustrationer udgivet på museet den 10.2. i år.
    Museets gæster er velkomne til, gratis, at deltage i præsentationen af publikationerne, som alle efter præsentationen kan købes med eller uden forfattersignatur.

Museum Sønderjyllands Genforeningsbus  deltager også i museets festdag. Bussen vil være parkeret på museets P-Plads fra kl. 11 – nogenlunde samtidig med at kromanden fra Den gamle Grænsekro  rykker udendørs med servering.

Inde på museet vil der naturligvis også være en overraskelse til museets gæster.

Genforenings- og Grænsemuseet håber, at rigtig mange vil hejse flaget den 10. juli 2020 for at markere 100-året for Genforeningen især og naturligvis også for museets 25 års fødselsdag.