• Genforenings- og Grænsemuseet hånd i hånd med geocachere

Udgivet den 27. maj 2011

De 2 ildsjæle ses her ved Grænsestien– GPS-baseret formidling af Danmarkshistorien
    To ildsjæle indenfor området geocaching nar netop lagt en helt ny skattejagt ud på nettet, så ligesindede kan planlægge en spændende tur i det danske kulturlandskab. Niels Nielsen fra Hejsager og Karl Jensen fra Vilstrup har i disse dage lanceret en gps-baseret skattejagt i det historiske område omkring Genforenings- og Grænsemuseet. Alle håber, at det vil blive til glæde og fornøjelse for såvel skattejægere som museum.

De to geocachere mener, at et sådant projekt er rigtig spændende. For det nye projekts skatte indeholder en historisk og naturmæssig kvalitet, som mange forventes at ville gå efter. Fra skattejægernes side gået sport i at være den første, der finder de forskellige skatte. Skattejagten blev offentliggjort i søndags – og samme dag havde flere skattejægere forsøgt sig, kunne man læse på geocachernes hjemmeside……..
    En “skat” eller en såkaldt cache kan indeholde f.eks. en lille børne- eller voksengave – som så forventes byttet med en anden gave af tilsvarende værdi efter motto´et “Byt fair – eller la´ vær´”
    På http://geocachingdanmark.dk/ kan man bl.a. læse, at geocaching er en moderne skattejagt for hele familien, hvor man bruger sin GPS til at finde frem til såkaldte “skatte”. På denne side kan man også finde oplysninger om, hvordan man kommer igang med geocaching og hvilket udstyr man får brug for.

Det er en sport med bred appel, der har udviklet sig meget siden starten i 2000, og som i dag dyrkes på mange forskellige niveauer og af alle aldersgrupper. Alene eller i selskab med op til flere hundrede andre – året rundt, kloden rundt og på alle tider af døgnet.

Nogen geocacher for at give familien en aktivitet og et mål med søndagsturen, andre for at fordrive tiden og se lidt af byen imellem to møder, nogle for at vise (eller få vist) vej til særligt interessante historie og naturoplevelser, nogle for udfordringernes skyld, andre igen kombinerer geocachingen med cykling, løb, udlandsrejser, sociale sammenkomster o.s.v.

Hen over de senere år er blandt andre naturparker, biblioteker og turistkontorer rundt omkring begyndt at tilbyde geocaching oplevelser til understøttelse af lokal kultur- og naturformidling.
    – Og interessen for geocaching vokser. Inspiration og idéer til søndagsturen finder man på www.geocaching.com