• FRIVILLIGE TA´R PÅ TUR FOR KULTURPRISPENGE

Udgivet den 7. maj 2014

GenforeningsbusKolding Kommunes kulturpris 2014, som i år tilfaldt Genforenings- og Grænsemuseet, bestod af et flot diplom – og en kontant pengegave på 10.000 kr.
    Dette beløb skal nu bruges, så den 17. maj tager 42 museale ildsjæle på bustur til Sjælland for pengene. Første stop bliver Frederiksborg Slot i Hillerød, som generøst og kollegialt åbner dørene, for de mange frivillige, når vi ankommer for at se Frederiksborgmuseets flotte udstilling om 1864-krigen – vist ved hjælp af historiske malerier. Undervejs på turen sørger 2 bestyrelsesmedlemmer for både boller og andet bagværk til kaffen og frokosten indtages på en hyggelig café i Hillerød.

Efter frokost fortsættes til Kastellet i København, hvor et af Genforenings- og Grænsemuseets trofaste støttemedlemmer – vicepræsident i Våbenhistorisk Selskab, Niels Elsborg – tager imod gruppen og i løbet af små 2 timer vil guide rundt på Kastellet og i Kastellets samlinger – inden hjemturen til Christiansfeld. Hermed er pengene brugt! – Ikke til driften af museet! – Men til belønning og anerkendelse af de frivilliges store arbejdsindsats på museet. Helt i tråd med tankerne bag Kolding Kulturpris 2014.