• Foredrag sprængte alle rammer

Udgivet den 13. november 2014
    En engageret fortæller...

En engageret fortæller…

Forhenværende skoledirektør Ib Hansen holdt den 11.11. med en helt personlig vinkling på, hvad der skete dengang i 1860-erne og frem til Genforeningen, et fremragende foredrag om “OVERMOD OG ROMANTIK I 1863-64″ Komponist og pianist Bente Ibenfeldt sørgede musikalsk for at alle kom i rette stemning.

Ib Hansens kalejdoskopiske indspark var mange og bredtfavnende og indeholdt bl.a. beretningen om den tids toneangivende kendisser, fjendens krigsrov – de døde danske soldaters støvler – og historien om slagets eneste danske faldne marinesoldat i 1864. Han sejlede med panserkrydseren Rolf Krake. Historien om §5 – ikke bare den fra Prag-fredens §5. – Nej, historien om to lokaliteter i syddanmark opkaldt efter fredens §5 – nemlig i kroen i Stevning på Als og ” Æ Kleinbahn”- trinbrættet ved mellem Erlev og Pamhule indgik også i historiedygtige Ib Hansens foredrag, som sprængte museets foredragsrammer da godt 60 tilhørere – en enkelt endda fra Ringe på Fyn – mødte op på museet, så foredragsholder, gæster og bestyrelse, i al hast måtte flytte over på Den gamle Grænsekro på den anden side af landevejen kort før foredragsstart. Takket være kroejer Lars Bo Andersens velvillighed lykkedes det med kun få minutters forsinkelse at komme i gang med en herlig aften, hvor Ib Hansen havde et godt og fast greb om både danmarkshistorien og tilhørerne.

Foto: Jørgen Ibenfeldt