Foredrag om en farverig politiker og minister

I.C. CHRISTENSEN – STATSMANDEN OG DET S├ÿNDERJYSKE SP├ÿRGSM├àL

Genforenings- og Gr├ªnsemuseet arrangerer igen et godt og gedigent foredrag med 2 foredragsholdere, som virkelig kender deres historiefort├ªlling. Det foreg├Ñr onsdag den 11. 11. 2015 kl. 19:30 p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro. Foredragsholderne er begge I.C.Christensen eksperter – og bestyrelsesmedlemmer ved I.C.Christensenmuseet i Hee ved Ringk├©bing.

Lars Christoffersen, sognepr├ªst i Hee og med familiem├ªssige aner i Sommersted, fort├ªller om STATSMANDEN I.C.‘s opv├ªkst, hans samlede politiske virke med s├ªrlig fokus p├Ñ hans rolle i forhold til systemskiftet, lov om menighedsr├Ñd, indflydelse p├Ñ 1915-grundloven samt Alberti- og rigsretssagen. Desuden fort├ªller Lars Gormsen,myndighedschef i Viborg Kommune og med familiem├ªssige aner i Jegerup ┬áom I.C. OG DET S├ÿNDERJYSKE SP├ÿRGSM├àL ÔÇô herunder fort├ªllingen om I.C.’s rolle for at sikre Danmark neutralitet under 1. verdenskrig, sammenh├ªngen mellem salget af De vestindiske ├ÿer, sp├©rgsm├Ñlet om Gr├©nlands tilknytning til Danmark, det s├©nderjyske sp├©rgsm├Ñl og genforeningen.
Bente Ibenfeldt spiller til aftenens sange.

PRIS: Billetter k├©bes ved indgangen. Entr├® 30,- kr. – eller: entre inkl. kaffe og Gr├ªnsekroens l├ªkre hjemmebagte kringle i pausen – kun 80,- kr.