• Foredrag om en farverig politiker og minister

Udgivet den 30. oktober 2015

I.C. CHRISTENSEN – STATSMANDEN OG DET SØNDERJYSKE SPØRGSMÅL

Genforenings- og Grænsemuseet arrangerer igen et godt og gedigent foredrag med 2 foredragsholdere, som virkelig kender deres historiefortælling. Det foregår onsdag den 11. 11. 2015 kl. 19:30 på Den gamle Grænsekro. Foredragsholderne er begge I.C.Christensen eksperter – og bestyrelsesmedlemmer ved I.C.Christensenmuseet i Hee ved Ringkøbing.

Lars Christoffersen, sognepræst i Hee og med familiemæssige aner i Sommersted, fortæller om STATSMANDEN I.C.’s opvækst, hans samlede politiske virke med særlig fokus på hans rolle i forhold til systemskiftet, lov om menighedsråd, indflydelse på 1915-grundloven samt Alberti- og rigsretssagen. Desuden fortæller Lars Gormsen,myndighedschef i Viborg Kommune og med familiemæssige aner i Jegerup  om I.C. OG DET SØNDERJYSKE SPØRGSMÅL – herunder fortællingen om I.C.’s rolle for at sikre Danmark neutralitet under 1. verdenskrig, sammenhængen mellem salget af De vestindiske Øer, spørgsmålet om Grønlands tilknytning til Danmark, det sønderjyske spørgsmål og genforeningen.
    Bente Ibenfeldt spiller til aftenens sange.

PRIS: Billetter købes ved indgangen. Entré 30,- kr. – eller: entre inkl. kaffe og Grænsekroens lækre hjemmebagte kringle i pausen – kun 80,- kr.