• Foredrag om nedskudt Lancaster ved Fjelstrup

Udgivet den 19. august 2013

lancaster20flyLancasteren med en 7-mands besætning er nok det mest kendte af de store britiske bombefly fra 2. verdenskrig, hvor RAF primært anvendte det på natlige togter over Tyskland og de besatte områder. Sammen med Handley Page Halifax og Short Stirling udgjorde Lancaster grundstammen i RAF’s Bomber Command under 2. verdenskrig. Statistisk set, blev en Lancaster skudt ned på sit syvende togt

En sådan nedskydning skete den 15. Februar 1944 for Lancaster R5702 over Fjelstrup-området. Om aftenen ved 20-tiden blev den lille by brutalt revet ud af hverdagen, da det store britisk bombefly brændende faldt ned ganske tæt på.

Næste morgen kunne man se 6 døde flyvere, de fik lov at ligge der i 6 dage . . . .

Beretningen herom giver Leif Gr. Thomsen os den 12. september kl. 19:30 på Den gamle Grænsekro.

Leif Gr. Thomsen har gravet i historien, haft kontakt til de dræbte flyveres familier, til maskinens hjemmebase. Og så har han samlet effekter fra styrtet – og sat hele historien om nedskydningen på skrift. Men ikke nok med det, for Leif Gr. Thomsen er også ophavsmand og ildsjælen bag mindestenene ved Avnøvig – rejst til minde om disse tapre britiske flyvere.

Arrangør er Genforenings- og Grænsemuseet. Billetter kan købes på Genforenings- og Grænsemuseet fra kl. 18:00 den 12.9.2013. Gratis adgang til museet fra kl. 18 – 19:30 for de, der afhenter billetter til foredraget. I en midtvejspause vil der være mulighed for at købe en forfriskning, øl, vand, et glas vin – eller kroens dejlige kaffe med hjemmebagt kringle, som kan bestilles inden foredragsstart.