Foredrag om nedskudt Lancaster ved Fjelstrup

lancaster20flyLancasteren med en 7-mands bes├ªtning er nok det mest kendte af de store britiske bombefly fra 2. verdenskrig, hvor RAF prim├ªrt anvendte det p├Ñ natlige togter over Tyskland og de besatte omr├Ñder. Sammen med Handley Page Halifax og Short Stirling udgjorde Lancaster grundstammen i RAF’s Bomber Command under 2. verdenskrig. Statistisk set, blev en Lancaster skudt ned p├Ñ sit syvende togt

En sådan nedskydning skete den 15. Februar 1944 for Lancaster R5702 over Fjelstrup-området. Om aftenen ved 20-tiden blev den lille by brutalt revet ud af hverdagen, da det store britisk bombefly brændende faldt ned ganske tæt på.

N├ªste morgen kunne man se 6 d├©de flyvere, de fik lov at ligge der i 6 dage . . . .

Beretningen herom giver Leif Gr. Thomsen os den 12. september kl. 19:30 på Den gamle Grænsekro.

Leif Gr. Thomsen har gravet i historien, haft kontakt til de dr├ªbte flyveres familier, til maskinens hjemmebase. Og s├Ñ har han samlet effekter fra styrtet – og sat hele historien om nedskydningen p├Ñ skrift. Men ikke nok med det, for Leif Gr. Thomsen er ogs├Ñ ophavsmand og ildsj├ªlen bag mindestenene ved Avn├©vig – rejst til minde om disse tapre britiske flyvere.

Arrang├©r er Genforenings- og Gr├ªnsemuseet. Billetter kan k├©bes p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet fra kl. 18:00 den 12.9.2013. Gratis adgang til museet fra kl. 18 ÔÇô 19:30 for de, der afhenter billetter til foredraget. I en midtvejspause vil der v├ªre mulighed for at k├©be en forfriskning, ├©l, vand, et glas vin ÔÇô eller kroens dejlige kaffe med hjemmebagt kringle, som kan bestilles inden foredragsstart.