• Fokus 1864 – lokale historier i Kolding Kommune

Udgivet den 9. januar 2014

Logo_Fokus 1864I anledning af 150-året for slaget på Dybbøl og tabet af Sønderjylland er Koldings lokalhistoriske institutioner og foreninger gået sammen om en fælles vandreudstilling. Udgangspunktet er 1864 og hvilke konsekvenser det fik for området. Gennem 9 roll up bannere fortælles en række lokale historier med afsæt i forskellige steder i kommunen. Ligesom fortællingerne er en rejse rundt i kommunen, således vil udstillingen også gennem de næste 9 måneder i 2014 rejse rundt i hele Kolding Kommune.

Udstillingen åbnes torsdag den 16. januar – på den historiske dag, hvor Bismarck afgav sit ultimatum til danskerne. Åbningen finder sted på Christiansfeld Bibliotek kl. 15.00. Her vil bl.a. Kulturudvalgets formand Jesper Elkjær tale og Tågelund Koret vil stå for den musikalske underholdning. Der er gratis adgang og alle er velkomne!

INVITATION TIL UDSTILLINGSÅBNING

Åbning af FOKUS 1864:

Torsdag den 16. januar 2014 kl. 15.00 på Christiansfeld Bibliotek, Gl. Kongevej 3, Christiansfeld

Program:

– ”Slumrer sødt i Slesvigs jord” v. Tågelund Koret
    – Tale ved kulturudvalgsformand, Jesper Elkjær
    – ”Det haver så nyligen regnet” og ”I Danmark er jeg født” v. Tågelund Koret
    – Tale v. Poul Berrig, Kongeåmuseet (introduktion til udstillingen og udstillingskonceptet)
    – Tale ved Jytte Ludvigsen, Christiansfeld Lokalarkiv
    – Udstilling og reception

På vegne af Lokalhistorisk Udvalg

Lene Wul, Stadsarkivar

Udstillingen er skabt i regi af Lokalhistorisk Udvalg og kommunens kulturpulje har venligst støttet udstillingen.

Udstillingens bidragsydere:
    Lokalhistorisk Arkiv for Hejls-Hejlsminde
    Genforenings- og Grænsemuseet
    Christiansfeld lokalarkiv
    Lunderskov Lokalarkiv
    Kongeåmuseet i Vamdrup
    Historisk Samfund for Sydøstjylland
    Kolding Stadsarkiv

Derudover har Museet for Koldinghus bidraget med historisk konsultation og sparring under hele forløbet.