• FLOT JUBILÆUMSDAG PÅ GENFORENINGS- og GRÆNSEMUSEET

Udgivet den 12. juli 2015

Så kan Genforenings- og Grænsemuseet igen lægge en god dag bag sig og notere sig, at 95-årsdagen for Genforeningen og museets egen 20-års fødselsdag den 10. juli blev en ubetinget succes, selvom fejringen foregik i al stilfærdighed.
    I kortform kan nævnes, at mere end 100 gæster benyttede sig af dagens “gratis-tilbud” og lagde vejen forbi museet. Gæsterne kom fra følgende postnumre: 2860-2880-3400-4100-6000-6040-6070-6093-6100-6500-6560-7000-7120-8780-9000-9300. Naturligvis var der flest gæster fra postnumrene 6000-6070-6100, men også udlandet var repræsenteret. To svenske gæster med familierødder i Sommersted var overvældet. En af dem ønsker fremover at modtage museets elektroniske nyhedsbrev. To tyske gæster fra Münsterland i Nordrhein/Westfalen blev så fascineret af genforeningshistorien – og så glade for museets nye manual på tysk til tysktalende gæster – at de donerede et pænt beløb til museet. – der blev solgt 2 støttebeviser. – En Koldingfamilie med rødder i sønderjyske Nybøl og Broager besluttede begejstret efter for nylig at have set en TV-udsendelse om museet på DK4, at det var et “must”, at den sjællandske familiegren skulle med en tur på Genforeningsmuseet. – Tre gæster kom med gaver. Bl.a. effekter til udstillingen, som museet endnu ikke har… En af gaverne var en såkaldt “Flyverpil” – en blyantslignende metalpil, som piloterne på militærflyene kastede ned over fjenden og deres balloner. De opbevaredes i en kasse, hvis bund kunne åbnes, når pilene skulle kastes ned. – En museumsgæst fra Haderslev fik en aftale med os om at træde ind i det frivillige museumsarbejde. – Til museets 3 arrangementer – 2 x film og 1 foredrag – var der fuldt hus i auditoriet, hvor der er plads til max. 45 personer.
    – Både TVSyd og TV Kolding lavede optagelser på museet.
    Næste museumsarrangement bliver Bagagerums- , Trailer- og  Kræmmermarkedet den 1. august fra kl. 9 til kl. 15 på parkeringspladsen ved museet. Her vil der bl.a. være sjove børneaktiviteter og gratis køretur i hestevogn i det historiske kulturlandskab med en dygtig guide, som kan fortælle i både børne- og voksenhøjde om de historiske highlights, som passeres.