• ER TALLET 80 MON MUSEETS LYKKETAL…

Udgivet den 5. juni 2014

De sidste mange arrangementer på museet har hver gang kunnet samle omkring 80 deltagere.

Søndag den 1.juni var heller ingen undtagelse. Her samlede museets dobbelt­arrangement også omkring 80 personer til den festlige åbning af 1864-udstillingen – og knap så mange til den efterfølgende HISTORISKE gå-, lunte-, trave-, løbetur.

Dagen startede festligt med Bente Ibenfeldts velkomstmusik på museets nye elektriske klaver forud for den egentlige åbning, som blev foretaget af formanden for Kulturudvalget i Kolding, Jesper Elkjær. Han bandt en tråd fra 1864 op til dagens grænsekonflikter – bl.a. i Ukraine – og takkede initiativtagerne bag Fokus 1864 for samarbejdet omkring vandreudstillingen, som fortæller, hvad 1864 betød rent lokalt. Fondsbestyrelsen for Berdiin Olesens Fond var både glade og tilfredse, og de øvrige gæster begejstrede, fordi man tydeligt mærkede den publikumsglæde, som var forbundet med præsentationen af det nye klaver, da Bente Ibenfeldt undervejs spillede to numre – begge egne kompositioner – for de fremmødte, nemlig “Kun et kys” – og Gråsten marchen. Sidstnævnte oveni købet spillet for H.M. Dronningen på Gråsten Slot af Livgardens Musikkorps for et par år siden.

Efterfølgende blev “march-deltagerne” sendt af sted af Jesper Elkjær på de to ruter – hvor deltagerne  travede ruterne igennem på “quiz og tværs” og kom hjem igen til museet til festlige og flotte gaver, som var skænket af byens erhvervsdrivende.

Genforenings– og Grænsemuseet siger STOR TAK til ALLE, som var med til at gøre den 1. juni til en rigtig god dag for alle.Tak til sponsorer, museumsvenner, gæster, tur­deltagere, hjælpere, til Berdiin Olesens Fond for det nye elektriske klaver og til formanden for Kulturudvalget Jesper Elkjær – for positiv medvirken ved åbning af 1864-udstillingen og som “starter” af Den HISTORISKE gå-, lunte-, trave-, løbetur.

Det blev til to gode oplevelser takket være den fine opbakning fra alle.

Bente Ibenfeldt spiller