• DSK-fanen fra Fjelstrup

Udgivet den 5. juli 2014

Med DSK-fanen fra Fjelstrup Kirke lukkes endnu et historisk kapitel

I april måned fik Genforenings- og Grænsemuseet følgende henvendelse fra Menighedsrådet ved Fjelstrup Kirke. “Vil I passe godt på vores DSK-fane”?

Den opgave ser museumsbestyrelsen som en både naturlig og velkommen tillidsopgave.

For år tilbage – sådan erindrer tidligere bestyrelsesmedlem i Genforenings- og Grænsemuseets bestyrelse, Leif Gr. Thomsen, Anslet, det – sad den sidste fanebærer i DSK – Fjelstrup, Jokum Grodt, i Fjelstrup Kirke ved en kirkelig handling med et godt og fast greb om den DSK fane, som nu af Menighedsrådet ved Fjelstrup Kirke bliver deponeret hos Genforenings- og Grænsemuseet.

Jokum Grodt døde i 1985, men hans navn bringes nu igen i erindring ved overdragelsen af den gamle fane, idet hans søn, Johannes Grodt – 87 år – fra Sommersted på Genforenings- og Grænsemuseets initiativ vil blive bedt om at fæstne en sølvplade med faderens data på fanestangen sammen med de mange andre sølvplader med bortgangne DSK´eres  navne. Dermed er fanestangen komplet – og ringen omkring DSK´s lokalforening i Fjelstrup sluttet, inden fanen bliver sat op på Genforenings- Grænsemuseet. Sølvskjoldet er doneret af guldsmed Karl Olof Kruse, Haderslev.

Fanen er en DSK-fane. DSK står for Dansksindede Sønderjyske Krigsdeltagere, en forening, der blev stiftet på Våbenstilstandsdagen 11. november 1936 som et særdeles nationalt samlingssted for sønderjyder, der havde deltaget i den store krig 1914-18. En krig, som ikke var deres, men som de var nødt til at deltage i, fordi de jo på det tidspunkt var tyske undersåtter.
    Nu er der ingen DSKere tilbage. DSK´erne lukkede og slukkede foreningen den 30.7.1988. Flere af de 32 fremmødte DSK´ere kunne ikke hilse de 18 faner stående. Også det ni-foldige hurra for Dronningen, måtte nogle udråbe siddende. – Kræfterne var sluppet op. Nu er de alle borte.

Fanen tilhørende Fjelstrups lokale DSK-forening blev efterfølgende hængt op i Fjelstrup kirke, men i forbindelse med en forestående restaurering af kirken har Menighedsrådet nu genovervejet værtsskabet – og fundet, at en placering på Genforenings- og Grænsemuseet ved Frederikshøj nord for Christiansfeld ville være bedre og mere rigtig. Både for fanen, som trods alt gerne skulle holde i mange år endnu – men også for historien omkring fanen og de Dansksindede Sønderjyske Krigsdeltagere. En historie, som Genforenings- og Grænsemuseet i forvejen formidler.

Museet  har lovet Menighedsrådet at fanen vil få en smuk og iøjnefaldende placering i forbindelse med den bestående DSK-udstilling med pc-præsentation af foreningen, plancher og det meget smukke træskjold, der beskriver, hvorledes DSK blev stiftet den 11. november 1936 på Frej i Christiansfeld – på netop årsdagen for våbenstilstanden for 1. verdenskrig………
    Fanens  overdragelse i museets varetægt finder sted den 10. juli 2014 kl. 15, hvortil alle interesserede er velkomne.