• Danmark i lyst og nød

Udgivet den 30. juni 2019

Sangfortælling om “Danmark – i lyst og nød” på Genforenings- og Grænsemuseet den 4. juni kunne samle omkring 60 sangglade gæster.

Tidligere børne- og uddannelsesdirektør i Kolding, Ib Hansen, fortalte ved hjælp af dejlige danske sange om Danmark gennem 200 år.

Blandt de mange fortællinger, som ledsagede sangene fra den danske sangskat,  indgik bl.a. historien om “Talerstolen” på Skamlingsbanken som på forsiden bærer Slesvigs to løver og Thors hammer. På en af stenene citeres Grundtvigs ord: “Ordet, det er Guddoms Underværket. Det er Folke-Kendemærket”. På en anden  sten ses navnene på de fire talere ved det andet sprogmøde på Skamlingsbanken 4. juli 1844.

Også maleriet ”Danske soldater kommer tilbage til København i 1849,” malet af Otto Bache i 1894 fik et par ord med på vejen.

Skulpturen, “Modersmålet”, i Skibelund Krat nær Askov, skabt af billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen og opstillet i 1903 var en helt naturlig del af Ib Hansens fortælling. Det gjaldt naturligvis også en kærlig orientering om en af tegneren Thor Bøgelunds afstemningsplakater fra 1920 – som blev trykt med såvel dansk som tysk tekst. Den viser en fattig dreng med bare fødder og lappet tøj som måtte nøjes med fortsat at lege med en tom tændstikæske, hvis man ikke stemte dansk.
    Motivet var hentet fra en tysk plakat til valget til den tyske rigsdag i 1919.

Ib Hansen flotte historiefortælling om tiden fra tabet af Norge i 1814 til Genforeningen i 1920 tog virkelig kegler hos de fremmødte tilhørere.

Den musikalske ledsagelse var lagt i hænderne på komponisten og pianisten Bente Ibenfeldt.
    Fotos: Jørgen Ibenfeldt