Danmark i lyst og n├©d

Sangfort├ªlling om “Danmark – i lyst og n├©d” p├Ñ Genforenings- og Gr├ªnsemuseet den 4. juni kunne samle omkring 60 sangglade g├ªster.

Tidligere b├©rne- og uddannelsesdirekt├©r i Kolding, Ib Hansen, fortalte ved hj├ªlp af dejlige danske sange om Danmark gennem 200 ├Ñr.

Blandt de mange fort├ªllinger, som ledsagede sangene fra den danske sangskat,  indgik bl.a. historien om “Talerstolen” p├Ñ Skamlingsbanken som p├Ñ forsiden b├ªrer Slesvigs to l├©ver og Thors hammer. P├Ñ en af stenene citeres Grundtvigs ord: “Ordet, det er Guddoms Underv├ªrket. Det er Folke-Kendem├ªrketÔÇØ. P├Ñ en anden  sten ses navnene p├Ñ de fire talere ved det andet sprogm├©de p├Ñ Skamlingsbanken 4. juli 1844.

Ogs├Ñ maleriet┬áÔÇØDanske soldater kommer tilbage til K├©benhavn i┬á1849,ÔÇØ┬ámalet af Otto Bache i 1894 fik et par ord med p├Ñ vejen.

Skulpturen, “Modersm├Ñlet”, i Skibelund Krat n├ªr Askov, skabt af billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen og opstillet i 1903 var en helt naturlig del af Ib Hansens fort├ªlling. Det gjaldt naturligvis ogs├Ñ en k├ªrlig orientering om en af tegneren Thor B├©gelunds afstemningsplakater fra 1920 – som blev trykt med s├Ñvel dansk som tysk tekst. Den viser en fattig dreng med bare f├©dder og lappet t├©j som m├Ñtte n├©jes med fortsat at lege med en tom t├ªndstik├ªske, hvis man ikke stemte dansk.
Motivet var hentet fra en tysk plakat til valget til den tyske rigsdag i 1919.

Ib Hansen flotte historiefort├ªlling om tiden fra tabet af Norge i 1814 til Genforeningen i 1920 tog virkelig kegler hos de fremm├©dte tilh├©rere.

Den musikalske ledsagelse var lagt i hænderne på komponisten og pianisten Bente Ibenfeldt.
Fotos: J├©rgen Ibenfeldt