• Bogudgivelse 1. juni 2015 kl. 14

Udgivet den 18. maj 2015

Museet udgiver bogen SØNDERJYSK KOMMANDO, skrevet af forfatter Steffen Riis, Værløse. Bogen er interessant for alle historieinteresserede – især i det tidligere Sønderjylland/Nordslesvig da den beskriver  bl.a. SØNDERJYSK KOMMANDOS 1) indtog i Haderslev, Tønder, Sønderborg og Aabenraa. Den gren af genforeningshistorien har forfatter og postkortsamler Steffen Riis over flere måneder igennem et dygtigt detektivarbejde gransket intensivt i – og beskrevet rigtig flot. Det er blevet til en fremragende bog på 80 sider – illustreret med mange fotos og postkort fra indtoget i det genvundne område.
    Forfatter Steffen Riis har foræret manuskriptet til Genforenings- og Grænsemuseets udgivelse. Steffen Riis er desuden museets forfatter bag historierne om støttebevisets årlige motiv, nødpengesedler, i museets Nyhedsbrev, som udkommer hvert år i januar måned.

1) SØNDERJYSK KOMMANDO var et specialkorps – oprettet til at afløse de allierede tropper i Zone 1 efter Afstemningen i 1920. Korpset bestod overvejende af infanterister, som kom fra samtlige fodfolksregimenter i Danmark. Der ud over et antal dragoner, husarer og et musikkorps. SØNDERJYSK KOMMANDO rykkede ind i den genvundne landsdel den 5. maj 1920 og virkede indtil der i 1923 var oprettet garnisoner i landsdelen. Bogen indeholder et righoldigt fotografisk og dokumentarisk billedmateriale samt en unik historie, som aldrig vil forældes.

Bogforside