• Bagagerums- , Trailer- og Kræmmermarked

Udgivet den 1. juli 2013

Genforenings- og Grænsemuseet afholder for tredje gang Bagagerums-, Trailer- og Kræmmermarked.
    Det sker den 3. august 2013 fra kl. 9 – 16.på museets store parkeringsplads syd for museet.

Der er p.t. tilmeldt 20 kræmmere og stadepladserne er ved at være udsolgte. Derimod er der stadig plads til flere børnekræmmere i museumarkedstegningmshaven. Børnekræmmerne deltager gratis – og dukker bare op uden tilmelding. Det er dog et krav, at det ikke er fars nedlagte legetøjsforretning, som børnene sættes til at realisere, men at det er børnenes egne ”overskudslagre” af tidligere fødselsdags- og julegaver, som de nu er vokset fra. Det forventes også, at der følger en voksen med børnene.

Markedet holdes på en af de dage, hvor der er vinfestival i Christiansfeld. Dette og pladsens beliggenhed lige ud til vej nr. 170 – hvor formentlig rigtig mange mennesker vil passere denne lørdag – gør, at museumsbestyrelsen tror på, at markedet igen i år bliver en succes……

Salgssortimentet er stort. Det spænder lige fra tante Odas standerlampe, Augusts hjemmelavede fuglehuse og Kajs antikke Olympia rejseskrivemaskine til 10.000 andre spændende ting.

På marken ved siden af kræmmerne har en velvillig gårdejer igen i år givet tilsagn om plads til etablering af en lokal “heliport”, hvorfra man kan komme med på en helikopterrundflyvning og se Genforenings- og Grænsemuseet og Vinfestivalen i Christiansfeld i fugleperspektiv med den lokale helikopterpilot Morten Laugaard Nielsen ved rorpinden. De foregående år har rundflyvningen være en stor succes – og allerede nu, er der bestilte rundflyvninger. Ved museets indgang hygger krofar Lars Bo det meste af dagen om gæsterne med grill-pølser og andre lækkerier.

Parkeringspladsen ved Den gamle Grænsekro overfor markedspladsen kan benyttes af markeds-gæsterne