• AKTIVITETER på museet i 2021

Listen opdateres løbende

Genforenings- og Grænsemuseets arrangementer i 2021:

AFLYST:
    5.5. – Sønderjysk Kommando – 101 år – med forbehold for coronasituationen.
    Vi mindes med et foredrag 101-års dagen for SØNDERJYSK KOMMANDO´s ankomst til Sønderjylland/Nordslesvig. Museet udgav bogen “Sønderjysk Kommando”, 80 sider, skrevet af forfatter Steffen Riis i 2014.
    SØNDERJYSK KOMMANDO, som var et specialkorps oprettet til at afløse de allierede tropper i Afstemningszone 1 efter Afstemningen i 1920. SØNDERJYSK KOMMANDO rykkede ind i den genvundne landsdel den 5. maj 1920 og virkede indtil 1923. Grænsegendarmerne, der samme dag flyttede fra Kongeåen til den nye grænse, fortæller foredragsholderen også om.
    Start: Kl. 14:00 – entré 50 kr. Forudtilmelding/billetkøb er nødvendig!
    Forfatteren, Steffen Riis, er dagens foredragsholder
    Sted: Genforenings- og Grænsemuseet

1.6. Operation træ-mærkning og DGI-Stafetmed forbehold for coronasituationen.
    Nummererede messingskilte påmonteres 276 lindetræer på Kongens Allé på strækningen fra den nordlige Kongesten til indkørslen til Christiansfeld. Det var ved den nordlige Kongesten, at H.M. Christian X den 10.7.1920 satte sig i sadlen på den hvide hest for at ride over den slettede grænse og ned til Christiansfeld. Symbolsk påmonteres det allersidste messingnummerskilt den 1. juni.

Kongens Allé var en folkegave til kronprinsparrets bryllup 14. maj 2004.
    Interesserede turister kan få udleveret en folder på Genforenings- og Grænsemuseet, i hvilken  de kan aflæse, hvilket træ deres hjemkommuner plantede i 2004.

Her vil der være nummerskilteopsætning af de sidste 5 nummererede messingskilte ved bl.a. borgmester Jørn Pedersen, kl. ca. 17:45 inden stafetdeltagerne løber eller går retur.
    Gratis entré på Genforenings- og Grænsemuseet fra kl. 17.00 til kl. 19.00.

DGI-stafetløb og -gang starter fra Tyrstrup Kro til Genforenings- og Grænsemuseet og derefter retur. DGI depechen modtages i Christiansfeld den 1. juni kl 17 ved Tyrstrup Kro. Derfra løbes/gåes videre op til Genforenings- og Grænsemuseet, Frederikshøj med ankomst ca 17.30.

Yderligere info om stafetløbet kan ses på disse to links:
    christiansfeldif.dk/løbeklub
    eller/og
    dgi.dk/stafet2020

Juni – Afsløring af bronzeskulptur og bronzebånd ved den slettede 1864-1920 grænse. med forbehold for coronasituationen.
    Detailprogram senere.

10.7. – Foredrag om ”Genforeningen 1920”, hvor Steffen Riis viser 100 billeder fra sit 2-binds bogværk og fortæller om dem – varighed ca. 5 kvarter. med forbehold for coronasituationen.
    Start: Kl. 14:00.
    Pris 50 kr.
    Forfatter, Steffen Riis, er dagens foredragsholder.
    Museet er lukket fra kl. 13:00 til 15:30 pga forfatterforedraget om Genforeningen af Steffen Riis. Steffen Riis signerer sine bøger i museets glasindgang fra kl. 11.
    Sted: Genforenings- og Grænsemuseet

11.11. Genforenings- og Grænsemuseet markerer i år 103-årsdagen for Våbenstilstanden for 1. verdenskrig i 1918.
    Genforenings- og Grænsemuseet markerer den 11. november 103-årsdagen for Våbenstilstanden i 1918. Bl.a. med flagning på halv stang fra kl. 08:00 til 11:00 – derefter hel stang res­ten af dagen.
    Kl. 16:00 – Vi viser TV-udsendelsen “1. verdenskrig” – fra TV Syd
    Mulighed for at købe en original “Remembrance Poppy Erindringsvalmue” – lavet af papir.

Nævnte arrangementer forsøger vi at manøvrere rundt i i 2021 – alt er som nævnt afhængig af covid-19 situationen. Ret til ændringer forbeholdes.