• AKTIVITETER på museet i 2019

Listen opdateres løbende

4. juni 2019 kl. 19:00: Sangfortælling om “Danmark – i lyst og nød”

Syng Danmarkshistorien. Tidligere børne- og uddannelsesdirektør Ib Hansen fortæller ved hjælp af sange fra Højskolesangbogen om Danmark gennem 200 år. Fra tabet af Norge i 1814 til Genforeningen i 1920. Om forsmået kærlighed, krig og sorg. Om mod og overmod. Om romantik og realitet. Om hjemvé og hjemvenden. Om glæde og fred. Om frihed, folkestyre og fællesskab. Om landets decimering og om vores selvforståelse.
    Den musikalske ledsagelse er lagt i hænderne på komponisten og pianisten Bente Ibenfeldt, som er uddannet på Det jyske Musikkonservatorium.

10. juli 2019 kl. 15:00, Peter Christian Jacobsen:

Foredrag: Fra Kong Vermund til Christian X
    Dagens foredragsholder vil af nogle være kendt som mangeårig formand for Tyrstrup Skolenævn. Det blev også til en periode som viceborgmester, da Holger Hansen var borgmester.

Efter at være gået på pension har Peter Chr. Jacobsen brugt tid på at studere Slesvigs historie og har nu lavet et foredrag med hovedvægten på tiden op til, under og efter 1. verdenskrig.

I foredraget med titlen ”Fra kong Vermund til kong Christian X” vil han gøre os klogere på, hvordan Slesvig først blev tabt for Danmark og siden, da mange havde opgivet håbet, delvis kom tilbage.

4. september 2019 kl. 19:00, Torben Falk:
    Foredrag: “Sikringsstilling Nord/Sicherungsstellung Nord”

Den 16. september 1916 iværksatte tyskerne anlæggelse af “Sikringsstilling Nord”, et forsvarsanlæg tværs over Sønderjylland. Den løb fra Hoptrup i øst og via Toftlund til Skærbæk i vest. Dette forsvarsanlæg hørte til et af de sværeste i verden og den skulle forhindre 100.000 landsatte englænder fra Esbjerg at angribe Tyskland fra nord under 1. Verdenskrig. Anlægget bestod af ca. 900 bunkers og 40 batterier på en strækning af 50 km. Den blev dog aldrig helt færdig. Major Torben Falk holder dette spændende foredrag om “Sikringsstilling Nord”, dets baggrund og stillingens etableringen. Foredraget foregår på Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, Frederikshøj.

21. oktober 2019 kl. 19:00, Generalkonsul Kim Andersen, Flensborg:
    Foredrag: Generalkonsul Kim Andersen giver en aktuel status over de begivenheder, der finder sted i forbindelse med fejringen af 100-året  for Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920
    .

Generalkonsul Kim Andersen, Flensborg, er udpeget af regeringen  som Udenrigsministeriets repræsentant i den statslige styregruppen vedr. 100-års jubilæet for Genforeningen i 2020. Desuden har Kim Andersen sæde som statens repræsentant i både det Sønderjyske Præsidium og det Sønderjyske Præsidiums forretningsudvalg vedrørende Genforeningsjubilæet i 2020.

11.november 2019 kl. 15:00, Svend Erik Ravn:
    Blandt de sønderjyske kvinder og børn under den store krig 1914-1918.
    Dette foredrag blev udarbejdet i anledning af 100 året for første verdenskrigs udbrud. Sønderjylland, der dengang havde skæbnefællesskab med det tyske rige, blev hårdt ramt bl.a. ved at 30.000 mænd blev indkaldt som soldater og efterlod landsdelen til kvinderne, der måtte lide sult, afsavn og frygt for mænd og børns skæbne.
    Et hjertegribende foredrag om kvinderne, der måtte udfylde mændenes plads.
    Om Sven Erik Ravn: Sønderjyde, født 1945 i Gram: Uddannet journalist og tidligere ansat ved Dannevirke, Vestkysten og Jydske Tidende. Har skrevet, redigeret og udgivet flere bøger og var fra 2003 – 2015 redaktør og udgiver af det sønderjyske satire tidsskrift æ Rummelpot.