• AKTIVITETER på museet i 2021

Listen opdateres løbende

Genforenings- og Grænsemuseets arrangementer i 2021:

24.3. – Hør historien om den lille pige, Johanne, som Kong Christian X tog op på sin hvide hest under ridtet mod Christiansfeld. Afholdes i samarbejde med Christiansfeld Centeret.
    Start: Kl. 15:00 – museet er åbent fra kl. 14:00
    Formand Kaj G. Nielsen er dagens foredragsholder

5.5. – Sønderjysk Kommando – 101 år.
    Vi mindes med et foredrag 101-års dagen for SØNDERJYSK KOMMANDO´s ankomst til Sønderjylland/Nordslesvig. Museet udgav bogen “Sønderjysk Kommando”, 80 sider, skrevet af forfatter Steffen Riis i 2014. SØNDERJYSK KOMMANDO, som var et specialkorps oprettet til at afløse de allierede tropper i Afstemningszone 1 efter Afstemningen i 1920. SØNDERJYSK KOMMANDO rykkede ind i den genvundne landsdel den 5. maj 1920 og virkede indtil 1923. Grænsegendarmerne, der samme dag flyttede fra Kongeåen til den nye grænse, fortæller foredragsholderen også om.
    Start: Kl. 14:00
    Forfatteren, Steffen Riis, er dagens foredragsholder

1.6. Operation træ-mærkning og DGI-Stafet
    Messingskilte med nummer påmonteres 271 lindetræer på Kongens Allé fra den nordlige Kongesten til indkørslen til Christiansfeld. Symbolsk påmonteres det allersidste messingnummerskilt den 25.5. Kongens Allé var en folkegave til kronprinsparrets bryllup 14. maj 2004. Interesserede turister kan efter den 25.5.2020 på en INFO-tavle se, hvilket træ deres hjemkommuner plantede i 2004.
    DGI-stafet løb og gang fra Christiansfeld til Genforenings- og Grænsemuseet og derefter retur.
    Ankomst og samling ved Genforenings- og Grænsemuseet. Derefte ovennævnte skilteopsætning ved Kongealléen af de sidste 5 nummerede messingskilte.
    Gratis entré på Genforenings- og Grænsemuseet.
    Detailprogram senere.

Juni – Afsløring af bronzeskulptur og bronzebånd ved den slettede 1864-1920 grænse.
    Detailprogram senere.

10.7. – Foredrag om ”Genforeningen 1920”, hvor Steffen Riis viser 100 billeder fra sit 2-binds bogværk og fortæller om dem – varighed ca. 5 kvarter.
    Start: Kl. 14:00
    Forfatter, Steffen Riis, er dagens foredragsholder
    Sted: Genforenings- og Grænsemuseet

11.11. Genforenings- og Grænsemuseet markerer i år 103-årsdagen for Våbenstilstanden for 1. verdenskrig i 1918.
    Genforenings- og Grænsemuseet markerer den 11. november 103-årsdagen for Våbenstilstanden i 1918. Bl.a. med flagning på halv stang fra kl. 08:00 til 11:00 – derefter hel stang res­ten af dagen.
    Kl. 16:00 – Vi viser TV-udsendelsen “1. verdenskrig” – fra TV Syd
    Mulighed for at købe en original “Remembrance Poppy Erindringsvalmue” – lavet af papir.

Nævnte arrangementer forsøger vi at manøvrere rundt i i 2021 – alt afhængig af covid-19 situationen. Ret til ændringer forbeholdes.