90-året for Genforeningen markeres i Christiansfeld

90-├Ñrsdagen vil den 10.7.2010 blive markeret p├Ñ beh├©rig vis. Fire akt├©rerer, Tyrstrup kirkes menighedsr├Ñd, Lokalhistorisk Arkiv i Christiansfeld, Christiansfeld Handelsstandsforening og Genforenings- og Gr├ªnsemuseet vil, ├©konomisk st├©ttet af Kulturudvalget i Kolding Kommune, v├ªre med til at give dagen indhold. – og vi h├Ñber, at rigtig mange vil v├ªre med til denne fejring. Alle er velkommen til at deltage i dagens program, som i skrivende stund ser s├Ñledes ud p├Ñ tegnebr├ªttet:
Genforenings- og Gr├ªnsemuseet holder ├Ñbent hus med gratis adgang fra kl. 13- 17 p├Ñ jubil├ªumsdagen, som i ├©vrigt ogs├Ñ er museets 15-├Ñrs f├©dselsdag. Fra kl. ca. 10.20 vil der v├ªre koncert med et milit├ªrorkester p├Ñ museets pl├ªne. Kl. 11.00 ankommer f├©rst undervisningsminister Bertel Haarder, som har lovet at holde dagens festtale. Et par minutter senere ankommer vore royale g├ªster, museets protektorpar, H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og H.E. Grevinde Sussie i ÔÇ£Krone 24ÔÇ│. Museets s├ªrudstilling om feltpostkort – sendt hjem af dansksindede s├©nderjyske krigsdeltagere under 1. verdenskrig i ├Ñrene 1914 til 1918 erkl├ªres for ├Ñben. Herefter vil der v├ªre afsl├©ring af en ÔÇ£overraskelseÔÇØ, som det vil v├ªre for tidligt at r├©be her.
Fra kl. 12 til ca. 14.30 kan alle interesserede deltage i et s├©nderjysk p├©lsebord p├Ñ Den gamle Gr├ªnsekro – med indlagt musikalsk underholdning, leveret af bl.a. komponist og pianist Bente Ibenfeldt. Tilmelding til dette arrangement, som koster 80,- kr. pr. kuvert, er absolut n├©dvendig – og kan kun ske direkte til kroen p├Ñ tlf. 75573218 fra indtil 7. juli 2010. Men hurtig tilmelding tilr├Ñdes.
Klokken 15 samme dag er der mindegudstjeneste. Denne gennemf├©res som en friluftsgudstjeneste p├Ñ Genforeningspladsen i Christiansfeld by. Pr├ªdikant vil v├ªre er biskop S├©ren Lodberg Hvas, ├àlborg.
I ugerne op til jubil├ªet vil Christiansfeld Lokalhistoriske Forening s├©rge for en sp├ªndende appetitv├ªkker til turister og fastboende. Ogs├Ñ Handelsstandsforeningen deltager i fejringen og festligholdelsen af det runde historiske jubil├ªum. Hvad de har ÔÇ£i posenÔÇØ skal ikke r├©bes endnu.
Det skulle gl├ªde os, om rigtig mange vil s├ªtte et STORT X i kalenderen den 10. juli 2010 – og deltage i festligholdelse af denne historiske dag. Vi h├Ñber tillige, at alle – is├ªr lokale – vil hejse Dannebrog p├Ñ denne festdag.