• 90-året for Genforeningen markeres i Christiansfeld

Udgivet den 5. marts 2010

90-årsdagen vil den 10.7.2010 blive markeret på behørig vis. Fire aktørerer, Tyrstrup kirkes menighedsråd, Lokalhistorisk Arkiv i Christiansfeld, Christiansfeld Handelsstandsforening og Genforenings- og Grænsemuseet vil, økonomisk støttet af Kulturudvalget i Kolding Kommune, være med til at give dagen indhold. – og vi håber, at rigtig mange vil være med til denne fejring. Alle er velkommen til at deltage i dagens program, som i skrivende stund ser således ud på tegnebrættet:
    Genforenings- og Grænsemuseet holder åbent hus med gratis adgang fra kl. 13- 17 på jubilæumsdagen, som i øvrigt også er museets 15-års fødselsdag. Fra kl. ca. 10.20 vil der være koncert med et militærorkester på museets plæne. Kl. 11.00 ankommer først undervisningsminister Bertel Haarder, som har lovet at holde dagens festtale. Et par minutter senere ankommer vore royale gæster, museets protektorpar, H.E. Ingolf, Greve af Rosenborg og H.E. Grevinde Sussie i “Krone 24″. Museets særudstilling om feltpostkort – sendt hjem af dansksindede sønderjyske krigsdeltagere under 1. verdenskrig i årene 1914 til 1918 erklæres for åben. Herefter vil der være afsløring af en “overraskelse”, som det vil være for tidligt at røbe her.
    Fra kl. 12 til ca. 14.30 kan alle interesserede deltage i et sønderjysk pølsebord på Den gamle Grænsekro – med indlagt musikalsk underholdning, leveret af bl.a. komponist og pianist Bente Ibenfeldt. Tilmelding til dette arrangement, som koster 80,- kr. pr. kuvert, er absolut nødvendig – og kan kun ske direkte til kroen på tlf. 75573218 fra indtil 7. juli 2010. Men hurtig tilmelding tilrådes.
    Klokken 15 samme dag er der mindegudstjeneste. Denne gennemføres som en friluftsgudstjeneste på Genforeningspladsen i Christiansfeld by. Prædikant vil være er biskop Søren Lodberg Hvas, Ålborg.
    I ugerne op til jubilæet vil Christiansfeld Lokalhistoriske Forening sørge for en spændende appetitvækker til turister og fastboende. Også Handelsstandsforeningen deltager i fejringen og festligholdelsen af det runde historiske jubilæum. Hvad de har “i posen” skal ikke røbes endnu.
    Det skulle glæde os, om rigtig mange vil sætte et STORT X i kalenderen den 10. juli 2010 – og deltage i festligholdelse af denne historiske dag. Vi håber tillige, at alle – især lokale – vil hejse Dannebrog på denne festdag.