• 46 GLADE MUSEUMSVENNER PÅ TUR

Udgivet den 10. september 2017

Præcis kl. 8:00 gled den flotte og kun 3 måneder gamle bus fra Bjert Busser ud fra parkeringspladsen ved Genforenings- og Grænsemuseet med 46 forventningsfulde museumsværter og museumsvenner. Første stop var Dannevirkemuseet, hvor kaffen med lækkert wienerbrød – sponseret af bager Jørgensen, Honningkagehuset i Christiansfeld – blev indtaget siddende i bussen, medens regnen skyllede ned udenfor. En tilhørende dram sagde ikke mange nej tak til.
    Efterfølgende et besøg ved Valdemarsmuren og Skanse 14, inden det blev tid til et hurtigt kig på Dannevirkemuseet, som generøst havde slået dørene op for det kollegiale besøg af os. Så var det tid til selvstudium på Gottorp Slot indtil spisetid kl. 12:30. En flot frokosttallerken med forskellige lækkerier stod klar i den hyggelige spisestue på Hotel Hohenzollern. Dejligt at få fourageret og hvilet benene lidt, mente flere.
    Imponerende St. Petri domkirke stod næst i programmet med bl.a. Bordesholmalteret og Frederik 1´s gravmæle – og så en hurtig spadseretur til bydelen Holm – tidligere en ø i Slien – men siden 1933 landfast med resten af Slesvig by. Oprindelig en bebyggelse ejet af sildefiskere, som havde eneretten til sildefiskeri i Slien, som 43 kilometer længere mod øst udmunder ved Schleimünde. Fiskerne havde – og har – som det ses på billedet – deres små fiskerbåde og fiskenet i “baghaven”.
    Hjemturen gik forbi A.P.Møllerskolen og via Oversø til Sankelmark-passet for en kort pause – og endnu en dram – inden turen gik igennem Flensborg, forbi den imponerende politistation på havnen, hvorfra CIS-kommissionen ledede genforeningsprocessen. Vi “landede” i god behold – men trætte af dagens mange indtryk i blæst, regn og sol – hjemme på Frederikshøj kl. 17:00 præcis – akkurat som planlagt.

Foto: Jørgen Ibenfeldt