• De elsker grænser

Udgivet den 1. oktober 2021

En flok mennesker fra mange lande har det til fælles, at de interesserer sig for grænser. De har slået sig sammen i IBRG (INTERNATIONAL BORDER RESEARCH GROUP). I Danmark tæller foreningen omkring 10 personer. Deres forening er baseret på internettet, og de har hverken medlemskartotek eller kontingent, så selvom de regner det samlede deltagerantal til omkring 100 på verdensplan, så kender de det ikke præcist. På www.ibrg.info med diverse links ses de personer, som er kernen i IBRG.

“Mange betragter IBRG’ erne som ”nørder”, men det generer os ikke, for vores interesse giver os en sjov viden og bringer os til spændende grænser og steder overalt i verden”, mener Hans Peter Nordstrøm Nissen, talsmand for IBRG i Danmark.

Ni medlemmer startede årets grænsetur den 25.9. med fokus på 1864-1920 grænsen. Blandt andet med et besøg ved den slettede grænse og et bbesøg på Genforenings- og Grænsemuseet.

De næste to dage er det 1920-grænsen der studeres af gruppen, fortæller Hans Peter Nordstrøm Nissen, som for et par år siden i samarbejde med Genforenings- og Grænsemuseet arrangerede en udstilling på museet om netop denne grænsedragning i 1920. Et par år senere blev udstillingen tillige udgivet af museet i bogform med titlen “De skæve historier om 1920-grænsen”.

Ni medlemmer af IBGR fra England, Norge , Finland og Danmark påbegyndte årets grænsetur ved den slettede 1864-1920-grænse og ses her ved Flemming Jarles bronzeskulptur. Talsmand Hans Peter Nordstrøm Nissen i den gule vest.