• Vi mindes 11.11. 1918 kl. 11

Udgivet den 6. november 2016

2016-annonce-11-11-vi-mindesVåbenstilstanden den 11.11.1918 kl. 11.00 mindes på Genforenings- og Grænsemuseet den 11. november med bl.a. oplæsning af erindringer skrevet af Dansksindede Sønderjyske Deltagere, som modtog det glade budskab på slagmarkerne ude i den store verden. Erindringerne læses op af Leif Gr. Thomsen og Kaj G. Nielsen. Dagen starter når flaget sættes på halv stang kl. 8. Kl.11 går museets flag til tops i respekt for de mange sønderjyske drenge og fædre, som aldrig kom tilbage fra den krig, som kostede en dræbt soldat hvert 45. sekund. Fra Sønderjylland deltog skønsmæssigt 35.000 mænd, som måtte deltage i tysk uniform. Af disse faldt imellem 5.500 og 6.000 på slagmarkerne. Museets arrangement starter på museet kl. 15 og slutter kl. ca. 16. Der er adgang til museet fra kl. 14, men kom gerne i god tid, da der er begrænsede pladser – 45 i alt. Deltagelse er gratis og alle er velkommen.

Det er formentlig sidste gang, at vi må annoncere med begrænsninger på antallet af pladser, for den 21.11. er det planlagt at gennembryde muren ind til museets nybygning – en sal på 125 kvm, som med et nyt fleksibelt foredragsafsnit bl.a. giver plads til mange flere tilhørere. Vi håber bl.a. at kunne afholde museets ”Vi synger julen ind sammen” den 14. december i den nye sal, men mere herom senere.

Hvis nogen læsere går med en frivillig ildsjæl i maven, er denne eftermiddag en god anledning til at komme forbi – se – høre – og få en snak om det frivillige museumsarbejde, som netop nu og de kommende år bliver rigtig spændende. Dels tager museet snart den nye udstillingsfløj i brug – og dels lægger vi sammen med andre ”medspillere” an til 100-året for Genforeningen i 2020.