• 1864-udstilling snart klar

Udgivet den 15. maj 2014

Den 1. juni kl. 10 åbner Kolding Kommunes Kulturudvalgsformand, Jesper Elkjær, Genforenings- og Grænsemuseets mini-udstilling om 1864-krigen. Her ses i udstillingen bl.a. den cirkulerende fællesudstilling “Fokus på 1864” om krigens betydning på det lokale plan – belyst i 9 roll-ups, fremstillet af flere af kommunens lokalhistoriske arkiver, Kongeåmuseet, Koldinghus og Genforenings- og Grænsemuseet. På museet arbejdes p.t. på højtryk for at blive færdig med udstillingen. Bl.a. skal man have monteret nye montrer – og have fundet kuriositeter frem fra museets gemmer. Desuden vises en billedserie fra illustreret Tidende, 1864, med tegninger fra bl.a. Dybbøl i 1864, Lidt om den nye Toldlov af 1864, som var en konsekvens af den nye grænse, samt en soldats sidste brev hjem til familien. Historien om en lille hornblæser med familie i dagens Christiansfeld – og efter aftale med forfatter Hanne Reintoft   – et uddrag af hendes bog “Nu er det længe siden” om hustruens rørende omsorg for sin mand, den 47-årige frivillige soldat Jens Peter, som hårdt såret i Dybbøl skanserne bringes hjem – og dør i hjemmet på Broagerland. Desuden kan man i en oldtimer-radio høre H.P.Hanssens 3 minutters fortælling fra 1933 om stormen på Dybbøl i 1864.Logo_Fokus 1864