• 14 gode og travle dage

Udgivet den 29. maj 2018

Dagene siden den 14. maj har været travle – og spændende for alle ildsjæle på museet.
    Vi har haft besøg af Udvalget for regional udvikling fra Region Syd, som afholdt et arbejdsmøde på museet den 14. maj. I alt var 19 personer involveret i mødet, som varede fra kl. 14 til 18. Viceborgmester Søren Rasmussen er formand for udvalget. En af mødedeltagerne var tidligere overborgmester Simon Faber, Flensborg, som er ansat som koordinator af Genforenings-festlighederne i Regionen. Han besøger museet igen senere på sommeren sammen med sin sekretær.

8 gruppebesøg – af i alt 65 gruppebestillinger i år – er det også blevet til i løbet af de 14 dage. Bl.a. et besøg af 115 motorcyklister (85 motorcykler) som startede ud på en 160 km lang køretur vestover fra Genforenings- og Grænsemuseet, hvor de skulle besøge bl.a. Knage Mølle, Skibelund Krat, Sønderskov Museum, Røding Højskole og Vilstrup Kirke. Men allerførst med et hurtigt besøg på vores museum – og en efterfølgende orientering omkring flagstangen i den flotte have om museet og geografien omkring museet.

Desuden kom 4a og 4b (2 x 20 4.klasses elever) fra Christiansfeld skole cyklende til museet og de lyttede meget opmærksomt til historien om 1. verdenskrig, fortalt af Leif Thomsen. Der er næsten tale om en tradition, da lige netop dette klassetrin besøger museet år efter år med deres lærere. Museet har dog også haft besøg af 2. og 8.årgang fra Christiansfeld Skole. Flere skoler og gymnasieklasser har også lagt vejen forbi i tidens løb.
    Den 22.5. blev museet klargjort til den nye sæson med en velfortjent overhaling – en forårsrengøring før et bestyrelsesmøde den 24.5., som efterfølgende gik over i et møde med museumsværterne om vagtplaner og nyheder på det renoverede og udbyggede museum efter at have indtaget en lækker biksemad – sponseret af Den gamle Grænsekro.

Den 27.5. havde vi så den glæde at kunne byde til tillykke til Svea Gammelgaards 80 års fødselsdag, og at hun blev budt velkommen som gæst nummer 5.000 på Genforenings- og Grænsemuseet siden 4.4.2017 – på trods af at museet i omtalte periode måtte holde lukket i tre og en halv måned på grund af ombygning. Museumsvært Kirsten Strube ønskede jubilæumsgæsten til lykke.

Nu glæder vi os til sæsonstart den 1. juni med gode oplevelser. Bl.a. et foredrag med fhv. Generalkonsul Henrik Becker Chistensen og fejring af 98-årsdagen for 10. juli.