• 1. Quizaften: 129 tilhørere strømmede til en glad aften

Udgivet den 26. oktober 2012

Der blev grinet, jublet, lyttet, gættet, diskuteret, drillet, smilet ”indad”, gættet rigtigt, og joket med lune bemærkninger i en god ånd – men også ind imellem ”passet”, delt point ud – hele og halve – og panelet havde tilhørerne helt i deres hule hænder i alle 2 x 45 minutter, mens der blev spurgt, tænkt og svaret.

Det er naturligvis quizpanelet bestående af borgmester Jørn Pedersen, Kolding, museumsinspektør Axel Johnsen fra Museet på Koldinghus, borgmester Jens Chr. Gjesing, Haderslev, museumsinspektør Lennart Madsen, Haderslev Museum og quizmaster Frode Munksgaard fra Borgmesterdysten – eller borgmester-tvekampen i al venskabelighed om man vil -– der tænkes på.

Det var en herlig dyst hvor danmarkshistorien – 1848 – 1920 – blev sat under lup – med en skæv og gemytlig indgangsvinkel med quizmaster Frode Munksgaard som den enevældige dommer, der suverænt bestemte om svarene var rigtige.

Et arrangement, museumsbestyrelsen har set frem til i laaaaaaang tid. En helt anderledes og hyggelig kulturoplevelse – end det, vi som museum normalt står for. Spørgsmålene blev vendt og drejet og de eftertænksomme miner var mange. En enkelt gang – i pausen – måtte Lennart Madsen hive sit sønderjyske leksikon op af tasken for at overbevise undertegnede, som var forfatter til spørgsmålet om Johanne på den hvide hest, om at HAN (Lennart Madsen) havde ret. Det gav røde ører hos spørgsmålets forfatter – og et forsinket ekstra point til dem fra ”Has´le”.

Undervejs i programmet blev der naturligvis også sunget og spillet festligt akkompagneret af komponist og pianist Bente Ibenfeldt.

Snart vil man kunne se uddrag om BORGMESTERDYSTEN i fjernsynet på TV Kolding – eller alternativt på pc´eren, hvis man går ind på http://www.tv-k.dk/